Ida Hedlund

Fläderblomssaft
 
För några dagar sedan gjorde jag det som kan vara en av det bästa sakerna av naturen hen själv, fläderblomssaft. Mina grannar har ett fläderblomträd som hänger lite över min tomt och om jag tar en pall och lutar mig lite så når jag alltid några blommor så jag kan göra lite saft. Jag följer som vanligt inget recept utan gör på mitt egna sett och tycker det funkar utmärkt!
 
Ingredienser
- Fyra stjälkar fläderblom
- En matsked honung
- En liter vatten
- Sockerlag
 
Fläderblomsaft kan göras på flera olika sätt, jag gör så att jag sköljer blommorna med vatten sedan lägger jag dem i en termos med alla ingredienser. Jag gör istället för att koka att jag låter dem ligga i 40 min i kokande hett vatten, jag tycker saften blir godare och mer smakfull när man gör på detta vis. Sila sedan saf
#1 - Clara

Så mysigt att göra egen saft! Har svårt för fläder men vi har massa rabarber hemma som jag tänkte göra saft på någon dag. Inget slår hemgjord saft!

Svar: Men ellerhur! Rabarbersaft sjukt gott!!
Ida Hedlund